Å se kandidater som får drømmejobben er noe av det Torbjørn Sørlie, leder av People4you Romerike, liker best med jobben. Bli bedre kjent, og få hans beste tips til deg som er jobbsøker her!

 

Hvilken bakgrunn har du?

Jeg er utdannet Handelsøkonom, eller Master of Marketing Administration som det etterhvert så fint heter. Jeg har jobbet med ulike former for salg bestandig, og hadde i ca. 20 år ulike lederroller innen bl.a. finans/forsikring, inkasso og parkering/eiendom, før jeg i 2004 startet et bemanningsbyrå som People4you kjøpte i 2015.

 

Hva går jobben din ut på?

Jeg er leder i region Romerike, noe som i praksis betyr at jeg til daglig jobber med de tre K-ene Kunder, Kandidater og Kollegaer for å hente inn og løse rekrutterings- og bemanningsoppdrag. I tillegg til å være litt rekrutterer, litt selger, litt rådgiver og litt kontorassistent, håper jeg at jeg innimellom lykkes med å spille resten av mitt team gode. Jeg ser på min rolle mer som spillende kaptein enn trener eller leder.

 

Hva liker du best med jobben?

Det er det lett å svare på: menneskene! Eller for å utdype det litt: det å se kollegaer som lykkes, kandidater som får drømmejobben og fornøyde kunder som har funnet den rette medarbeideren, løst et kritisk behov og fått jobben gjort.

 

Hva gir deg en god dag på jobb?

De beste dagene er når det «koker» litt og alle har litt for mye å gjøre. Da kommer også glimtet i øyet, humoren og tempoet. Man er kanskje litt sliten og tom etter en slik dag, men på en god måte. Vår avdeling jobber mye med oppdrag i Bygg og Anlegg, hvor det ikke alltid er like mye forutsigbarhet, og ofte haster når bestillingene først kommer. Vi hadde et godt eksempel på det forleden dag: Vi har jobbet jevnt og trutt siden årsskiftet med å skaffe nye oppdrag, fordi dette er den roligste tiden på året innen bygg og anlegg. Vi var i ferd med å runde av og gå hjem til vanlig tid, da en kunde plutselig ringer inn en hastebestilling på 17 medarbeidere. Alle som var på kontoret kastet seg rundt og fortsatte utover kvelden for å finne de rette medarbeiderne og få startet prosessen så raskt som mulig. Etter et par dager hadde vi funnet, intervjuet og ansatt de fleste, som like etter kunne starte i oppdrag for vår fornøyde kunde. Det er slike dager det virkelig er gøy å jobbe med bemanning!

 

Hva er ditt beste tips til jobbsøkere?

Noe av det viktigste jeg ser etter hos våre kandidater er genuin interesse for å komme i jobb og gjøre en best mulig innsats, enten det gjelder søknad på en konkret stilling eller en generell presentasjon av seg selv som kandidat. De som får frem dette sammen med tydelig jobbønske og søkelys på det de er best på, skiller seg ut i søkerbunken og blir tatt ut til intervju. De som stiller på intervju med den samme entusiasmen kommer svært ofte videre i en eller flere prosesser.

 

Stikkord til kandidater er:

  • Lag en god og strukturert CV som er lett å lese for mottaker (presis og kronologisk).
  • Fremhev de viktigste tingene først i CV-en (f.eks. jobbønske og nøkkelkvalifikasjoner).
  • Skriv en kort og konkret søknad som er rettet mot den jobben du søker på.
  • Følg gjerne opp med en telefonhenvendelse, men ha da konkrete/gode spørsmål klare.

 

Still godt forberedt til intervju og gi et best mulig førsteinntrykk:

  • Sett deg inn i selskap og stilling.
  • Forbered relevante spørsmål.
  • Forbered deg på å svare på spørsmål som «hvorfor velge akkurat DEG til denne jobben».
  • Vær sikker på at du kommer til avtalt tid (beregne god tid og vær sikker på hvor du skal).
  • Se ordentlig ut: Ren, velstelt og med ordentlige/hele/rene klær.
  • Vær åpen, ærlig, entusiastisk og blid.

 

Til slutt: VÆR TÅLMODIG og IKKE GI DEG selv om du ikke får den første jobben du søker på!