Optimaliser ditt sosiale nærvær på nett. Vi gir deg tipsene til hva du bør huske på, og hva du bør unngå.

 

De aller fleste arbeidsgivere og bemanningsbyråer søker opp kandidater på nett. Fra søkemotorene ledes man videre til de sosiale kanalene som Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter. Men hva ser de egentlig etter?

– Vi ser etter typiske fallgruver, enten det er drøye politiske ytringer eller upassende bilder, forteller Jonas Eidet, kandidatansvarlig i People4you.

– De aller fleste forstår at nakenbilder, fyll og posering med våpen ikke egner seg for jobbsøkere. Det er også viktig å huske på at man bør unngå ytringer som gir inntrykk av useriøsitet eller går imot bedriftens verdier, fortsetter han.

Det er mye som er greit å legge ut, men man må passe på at det som skal være privat, forblir privat. Man bør også ta hensyn til de ulike kanalene. For eksempel hører ikke feriebilder hjemme på LinkedIn. Bikinibilder på LinkedIn viser at man ikke har forståelse for mediet. Det er viktig å huske på at de som skal vurdere deg i en jobbsøkerprosess ikke kjenner deg. Du risikerer at bilder og ytringer blir tatt bokstavelig selv om de egentlig var ment ironisk eller som en spøk. Spør deg selv – hvordan kan dette innholdet tolkes?

– Gå gjennom dine sosiale profiler og sjekk sidene nøye før du går i gang med å søke jobber. Et godt eksempel er Mannegruppa Ottar der mange var medlemmer uten at de hadde et forhold til det. Det er en gruppe det ikke lønner seg å være medlem i, forteller Eidet.

 

Vis flere sider av deg selv

Når man søker opp en kandidat i søkemotorene er det ikke bare for å få frem de negative sidene ved en kandidat. Søk gjøres for å få et helhetlig bilde av hvem kandidaten er.

– Man ser etter faglig engasjement, suksesshistorier, hvem man har i sitt nettverk og anbefalinger. Det er fint å vise at man er sosial eller engasjert i noe utover det man jobber med, fortsetter Eidet.

Det kan være lurt å legge litt innsats i en god LinkedIn-profil. En god CV er essensielt. Det er også smart å publisere saker som omhandler fagområdet ditt og å legge ut eksempler på godt utført arbeid. I enkelte bransjer kan det også være aktuelt å dele dette på Twitter.

 

Søk opp deg selv

Eidet oppfordrer alle til å gå over alle bilder og ytringer som ligger ute.

– Søk opp deg selv i søkemotorene og se hva som kommer opp. Tenk på om du eventuelt skal fjerne det som kan virke mot sin hensikt. Det kan være lurt å ha en lukket profil i sosiale medier i en jobbsøkerprosess, i hvert fall det du ikke vil at en potensiell arbeidsgiver skal se, sier Eidet.

Det er mye man skal huske på i en jobbsøkerprosess, og det kan være lett å tenke at hvordan man fremstår i sosiale medier ikke er så viktig. Som svar på det ber vi deg spørre deg selv: om det står mellom to kandidater på en jobb – én har masse bilder av fyll og rør, eller drøye politiske ytringer, og den andre ikke har det – hvem ville du valgt?