Gode gode vaner på jobb kan hjelpe deg med å lykkes i arbeidslivet. Start året med å ta til deg disse fem gode vanene.

 

Organiser arbeidshverdagen

Start dagen med å lage en prioritert liste over dagens gjøremål. Begynn med det viktigste, og arbeid deg gjennom. Ta korte pauser mellom gjøremålene, så får du nullstilt hodet.

 

Fokuser

Ikke la deg distrahere av innboksen som blinker, sosiale medier eller småprat rundt deg. Å fokusere kan være ekstra vanskelig i åpne kontorlandskap eller når man sitter foran en skjerm hele dagen, men forsøk å holde distraksjonene til det minimale. I stedet kan du gi deg selv små pauser hvor du gir deg selv lov til å sjekke for eksempel sosiale medier i noen få minutter av gangen før du igjen setter deg ned for å fokusere.

 

Hold det ryddig

Å bli møtt av en kontorpult fylt med gårsdagens kaffekopper, et halvspist eple og en haug med papirer er selve definisjonen på en dårlig start på dagen. Ta deg heller ett minutt på slutten av arbeidsdagen til å sortere det du har rundt deg, og kast det du ikke trenger. Det gjelder også skrivebordet ditt på PC-en eller Mac. Legg det du skal beholde i mapper og slett det du ikke trenger.

 

Hold deg oppdatert

Finn ut hvilke bransjemagasiner og nettsteder som er ledende i din bransje, og bokmerk de.  Kanskje finnes det podcaster og bloggere du kan følge, eller diskusjonsgrupper på Facebook eller LinkedIn som du kan delta i?Gjennom å holde seg oppdatert på faget sitt øker ikke bare kompetansen og kunnskapen, men arbeidshverdagen kan fort bli litt morsommere og mer verdiskapende

Gi andre en god dag på jobb

Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg, sier ordtaket. Smil og si hei til kollegene dine når du kommer inn på kontoret.Sett på kaffetrakteren når du ser at kannen er tom. Ha respekt for andres behov. Tenk over hva som gir deg en god dag på jobb og gjør det du kan for at også andre skal ha en god dag.